12 + 14 =

^
Home 9 Perspectiva Noastră 9 Articole 9  Facilități fiscale 2024: noi reglementări pentru educația timpurie

 Facilități fiscale 2024: noi reglementări pentru educația timpurie

Jan 19, 2024 | Articole, Modificări Legislative

Home 9 Perspectiva Noastră 9 Articole 9  Facilități fiscale 2024: noi reglementări pentru educația timpurie

 Facilități fiscale 2024: noi reglementări pentru educația timpurie

Jan 19, 2024 | Articole, Modificări Legislative

Educația timpurie reprezintă o parte integrantă a sistemului național de învățământ pre-universitar și constă în nivelul ante-preșcolar (0 – 3 ani) și învățământul preșcolar (3 – 6 ani), incluzând grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare.

Conform modificărilor făcute în ordonanța OUG 115/2023, care aduce modificări la Codul Fiscal, se introduc noi facilități fiscale în 2024 prin care angajatorii pot oferi părinților o deducere fiscală de până la 1500 lei pe lună, pentru fiecare copil, pentru a achita costurile de creșă și grădiniță.

Este important de menționat faptul că această deducere nu este obligatorie și reprezintă doar o facilitate care poate fi acordată de către angajator.

Această facilitate fiscală se aplică din luna ianuarie 2024 și permite angajatorului să plătească angajatului până la 1500 lei pe lună pentru fiecare copil, cu condiția încadrării în plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Pentru suma acordată de către angajator nu se datorează impozit pe venit, nici contribuții de asigurări sociale sau de sănătate.

educatia timpurie facilitati fiscale 2024

Conform declarației vicepreședintelui grupului parlamentar al UDMR din Camera Deputaților, unul dintre inițiatorii proiectului de lege, “Pe această sumă nu se datorează impozit pe venit, nici contribuții de asigurări sociale sau de sănătate. Deducerea fiscală poate fi solicitată doar de unul dintre părinți, iar în cazul în care părintele are mai multe locuri de muncă, trebuie să declare că nu a beneficiat de această facilitate la celălalt loc de muncă. În cazul companiei angajatoare, suma rambursabilă în acest scop nu poate depăși 5% din fondul de salarii al întreprinderii”.

Dacă angajatorul decide să ofere astfel de beneficii, este important să fie specificate în politica de beneficii a companiei, iar discriminarea între angajații aflați în situații similare nu este permisă. Aceste aspecte au fost evidențiate de specialiști încă de la prima aplicare a acestei facilitati fiscale.

Deoarece legislația fiscală privind educația timpurie nu precizează documentele justificative necesare pentru angajații care suportă costurile serviciilor de creșă sau grădiniță, este de așteptat ca fiecare angajator să decidă în consecință.

De asemenea, este important să subliniem că această facilitate fiscală nu poate fi acordată în absența cheltuielilor efective cu creșa sau grădinița. Mai exact, un angajat care are copilul înscris la o grădiniță privată și plătește lunar pentru serviciile acesteia poate beneficia de noua facilitate fiscală. În schimb, un angajat care nu are costuri cu grădinița la care este înscris copilul său nu poate beneficia de aceste avantaje, deoarece lipsește elementul central al cheltuielilor cu educatia timpurie – chiar dacă ambii angajați au copii la grădiniță.

Întrebări primite din piață despre facilități fiscale privind educația timpurie

  • Bună ziua! Îmi puteți spune dacă această sumă se poate deduce doar pentru instituții acreditate?
    • Unitățile de învățământ care se încadrează pentru educație timpurie trebuie să fie acreditate de către Ministerul Învățământului.
  • Știți cumva dacă această facilitate o pot avea și cei care lucrează în cadrul regiilor autonome?
    • Fiecare instituție în parte poate decide dacă acordă sau nu această facilitate. Legea nu face referire strictă la mediul privat sau bugetar.
  • Oare merge și la cei care sunt PFA în sistem real?
    • Legea se referă la venituri din salarii, adică este valabil pentru cei care au un contract de muncă.
  • Bună ziua! Puteți să-mi spuneți dacă ar putea beneficia și angajatorul (administratorul firmei) de această sumă dacă nu are calitate de salariat în cadrul firmei (nu are contract de munca)? 
    • Legea se referă la venituri din salarii, adică este valabil pentru cei care au un contract de muncă.
Consultanta Fiscala vs Consultanta Financiara pentru Antreprenori

Consultanta Fiscala vs Consultanta Financiara pentru Antreprenori

În lumea complexă a afacerilor, antreprenorii se confruntă adesea cu decizii dificile în ceea ce privește gestionarea aspectelor fiscale și financiare ale companiilor lor. Consultanta fiscala și consultanța financiară sunt două domenii fundamentale care îi ajută pe...

Consultanta Financiara vs Audit Financiar: Când, Cum și De Ce?

Consultanta Financiara vs Audit Financiar: Când, Cum și De Ce?

În lumea afacerilor, atât auditul financiar cât și consultanta financiara sunt procese esențiale pentru sănătatea și succesul unei companii. Deși ambele implică evaluarea aspectelor financiare, există diferențe semnificative între aceste două practici. În acest...

Tipuri de Fonduri Europene și Criterii de Eligibilitate

Tipuri de Fonduri Europene și Criterii de Eligibilitate

Accesarea fondurilor europene poate reprezenta o oportunitate valoroasă pentru antreprenori și organizații de a-și dezvolta afacerile și de a contribui la progresul economic și social în comunitățile din care fac parte. Însă, acest proces poate fi complex și plin de...

Modificari legislative privind sistemul RO e-Factura

Modificari legislative privind sistemul RO e-Factura

Ordonanța de Urgență nr. 30/2024, publicată recent în Monitorul Oficial, aduce o serie de modificări semnificative pentru sistemul RO e-Factura. Această informație este esențială pentru toți contribuabilii obligați să utilizeze platforma. Aceste modificări vizează în...